Mitsubishi Eclipse
Tento počin má na svědomí jeden šikovný chlapík jménem John Lapid. John by ale nikdy asi nic takového sám bez něčí pomoci nedokázal udělat. Pomocnou ruku podalo Johnovi hned několik firem. Oč tu vlastně jde? O ve světě a hlavně v USA známý sponzoring. Funguje to tak, že když máte pěkné auto, obvoláte společnosti a dojednáte si s nimi schůzku. Tam jim předvedete vůz, ukážete plány, povíte něco o sobě a takovou tu omáčku. Když se rozhodnou, že do toho s Vámi půjdou, tak Vám poskytnou své produkty zdarma, ale jen pod podmínkou, že budete jezdit po tuningových srazech a různých show, kde budete mít na voze nalepenou nějakou tu samolepku a budete prezentovat, jak to má vypadat. Samozřejmě výběr vozů je náročný a pouze pár vyvolených bude poté sponzorováno. Johnu Lapidovi se podařilo vytvořit skutečně skvostný kousek, o který se sponzoři téměř doslova perou. Také aby ne, když se stačil stát filmovou hvězdou. Mezi sponzory jeho vozu patří společnosti tak zvučných jmen jako jsou Toyo Tires, Alpine, Injen, Energy Suspension ale také firmy méně zvučných jmen a tudíž méně známé: Auto Indulgence, D2 Technik, Robocar, Wholesale Hyperperformance, Catz Lighting, VDO Performance Gauges, Tenzo, APR a jiné.
Dost teoretizování a pusťme se do praxe, ale kde začít? Třeba u toho, co se
změnilo od natočení filmu. První změnou, vlastně ani ne změnou, ale skutečností
je to, že vůz nemá turbo. Jedná se totiž o atmosféricky plněný čtyřválcový
dvoulitr a jeho výkon také nedosahuje stovek koní, jak to ve filmu vypadá. Ve
skutečnosti je to pouho pouhých 140 koní, s čímž se určitě pod 10 sekund na
čtvrt míle člověk nedostane. Zvuk „nabuchané káry“ je ve filmu dodán a pasáže s
tímto vozem jsou zrychleny. Škoda, ale co se dá dělat. Takže těmi vlastními
změnami jsou: výměna ráfků a více reklam. Zde bych si dovolil říct, že ty nové
ráfky již nejsou tak hezké jako ty staré. Vlastně posuďte sami, můžete zde vidět
obrázek vozu jak při natáčení tak po natáčení.
Přesto, co jsem napsal se na motoru jakési změny provedly, ale jedná se pouze
o „prkotiny“. John totiž nainstaloval pouze kit přímého sání, modifikovaný sací
trakt, laděné svody a nezbytný NOS kit. To jest vše. Nic moc, co říkáte? Je
jasné, že Johnovi vůbec nešlo o to, aby jeho vůz trhal rekordy ve sprintech, ale
vyhrával trofeje na přehlídkách, což se mu povedlo.
Exteriér je totiž dle mého úsudku velmi kvalitně provedený. Vše k sobě pasuje a celkově vůz nepůsobí otekle, nýbrž naopak - velmi svěže a rychle. Přední a zadní nárazník spolu s lemy prahů a „lopatou“ pod předním nárazníkem obstarala společnost Robocar. Co by to byl John za tunera, kdyby si něco nevyrobil sám. Nakoupil skelnou tkaninu s pryskyřicí a začal s výrobou sání na střechu. Pěkná porcička laminátu, že ano. Jenomže Johnovi to ještě nestačilo a tak si udělal kryt stěračů a rozšířil malými lopatkami křídlo na zádi vozu. Pak přišel na řadu karbon. Začalo se velkolepě na kapotě, pokračovalo se přes zrcátka, dále interiérem a skončilo se u již zmiňovaného křídla. Mezitím nechal John zavařit kliky a sériové linie na dveřích. Konečně se mohlo jet lakovat. John zvolil velmi sympatickou a hlavně do očí bijící zelenou barvu.
S exteriérem přímo souvisí kromě foxteriéra také to, co najdeme ve spodní
části vozu. Tím mám na mysli kola, výfuk a podvozek. Zde se John celkem ukázal.
Na obě nápravy nasadil kola M-Classic od společnosti ADR o velikosti 8.5x19
palců a aby se kola vůbec vešla do podběhů musel zvolit co nejnižší profil
pneumatiky, tudíž na ráfcích nyní najdeme pneumatiky Toyo o rozměrech 235/35
R19. Velikosti ráfků se musel jistě přizpůsobit také podvozek. John vsadil na
společnosti Tanabe a Tenzo-R. Zatímco Tanabe dodala pružiny a tlumiče, Tenzo-R
dodal stabilizátory. Nyní se bohužel dostáváme k věci, která ve filmu i ve
skutečnosti působí jako takříkajíc pěst na oko. Tou pěstí jsou imitace brzdových
kotoučů od Foliatecu na zadní nápravě. Škoda, myslím, že kdyby byly vidět
nalakované bubny, tak by to vypadalo podstatně lépe. John má určitě v plánu
tento fakt do budoucnosti změnit, vždyť už nasadil na přední nápravu sportovní
brzdové kotouče od společnosti AEM. Po tom všem již stačí zmínit laděný výfuk
HKS Super Dragger a zelené neóny pod vozem, které vyvolávají velmi působivý
dojem, když se Eclipse objeví ve filmu v nočních scénách.
Nesmíme zapomenout na interiér, tam se také upravovalo. John obohatil vnitřek
vozu o spoustu karbonu, ochrannou klec, různé budíky a neóny. Jak je u
exkluzivního tuningu zvykem i v tomto voze nalezneme DVD přehrávač s barevným
displejem a perfektní audio. CD/DVD přehrávač je značky Alpine a reproduktory
spolu se subwoofery jsou od Sony. Sportovní volant, pedály a sedačky je již
zbytečné zmiňovat, protože to jsou komponenty u takového vozu základní a
nezbytné.
Tak a co říci závěrem? Vůz je po estetické stránce ojedinělý, stejně tak jako ostatní ve filmu Rychle a zběsile. Snad je jen škoda toho výkonu. Ale co víme, třeba se v připravovaném druhém dílu rozhodne Brian postavit si nového Eclipse. Přesně takového, jakého měl předtím, ale tentokrát řádně nadopovaného turbem.