Jdi na obsah Jdi na menu
 


Mazda RX-7
Obrazek
Keith Imoto, majitel tohoto vozu si vždy přál být slavný. Chtěl vidět ty blesky fotoaparátů, křičící fanoušky, limuzíny a samozřejmě krásné slečny okolo sebe. Přesně to, co je se slávou spojeno. No jo, ale jak na to? Stačilo málo. Odpovědí na danou otázku může být Mazda RX-7 z roku 1993. Ještě rychleji než by stačil Keith říct na castingu producentům „ano“, sláva přišla a zaklepala na dveře ve formě již zmiňovaného filmu. Keith by nyní chtěl být slavný alespoň tak jako jeho vůz, ale otevřeně říká, že si kvůli tomu neoholí hlavu a nezačne zbytečně zvedat ohromné závaží.
Obrazek

Na konci roku 1995 se americká Mazda rozhodla, že již dále nebude prodávat Mazdy RX-7, historie tomu však chtěla jinak a zájem o tento vůz nikdy neupadl. Naopak, přece taková RX-7 s motorem 13B-REW o objemu 1.3 litru je výborná základna pro skvělé úpravy. Při precizním nastavení turba se z rotačního dvouválce dá dostat jednoduše 255 koní a přiznejme si, který jiný motor dokáže produkovat 196 koní na litr. Nevěříte, tak si to spočítejte také.

Obrazek

 Keith začal s laděním svého vozu velmi pozvolna. Laděné výfukové potrubí a sportovní tlumič Blitz Nurspec R vystřídaly sériové komponenty nevýrazného zvuku a utlumeného výkonu. Nejenom, že nový výfukový systém vyluzuje příjemné tóny, ale také umožnil následné zvýšení výkonu a to tím, že se mohl  zvýšit plnící tlak turba o rovné 3 bary. Bohužel Keith nevěděl, že sériový palivový systém na to není uzpůsobený a tak se učil tvrdé lekci. Zvýšený plnící tlak měl za následek ochuzenou směs, což přivodilo motoru málem smrt. Keith byl beznadějný a proto odtáhl vůz do dílen společnosti Sidepex, kde se jeho „erikssedmičce“ podívali na zoubek a dali ji dohromady. Ještě než se pokračovalo se zvyšováním výkonu, bylo nainstalováno nové sportovní sání.

ObrazekAby se již nikdy více nemohla opakovat taková tragedie s chudou palivovou směsí, Keith namontoval do vozu novou programovatelnou řídící jednotku A´pex Power FC. Tato řídící jednotka umožňuje tunerovi  zásah do programu ve formě změny map, takže nemůže k nějakým palivovým problémům dojít. Keith tomu všemu pomohl ještě výměnou palivové pumpy za výkonnější z motoru 20B-REW (třírotorová pohonná jednotka z Mazdy Cosmos). Musel namontovat pořádné filtry vzduchu Blitz a blow-off ventil taktéž od Blitze. Blow-off ventil česky odpouštěcí ventil eliminuje u turba takzvaný turbo efekt tím, že v případě náhlého puštění plynu odpustí přebytečný vzduch ze sacího traktu a tím zamezí rychlému zastavení lopatek turba, které by mohlo vést k jeho trvalému poškození. Myslím, že tahle věcička by měla být u každého přeplňovaného motoru, protože ten zvuk je doslova hypnotizující. To naštvané pšoukání se mi skutečně líbí, nemůžu si pomoci. Málem bychom zapomněli na to, že Wankelovy motory se rádi přehřívají a proto musí být pod kapotou ještě něco, co ty koně schladí. Tím je hliníkový chladič Knight Sports.
Jak je rotační dvouválec lahodný uchu, tak exteriér vozu očím. Na vůz byl totiž oblečen kompletní kit spoilerů Combat-II od společnosti VeilSide. Široká ústa předního laminátového nárazníku dávají na obdiv obrovský mezichladič stlačeného vzduchu. Každý kousek a každý artikl kitu je plně funkční a tak tomu je i u mohutného karbonového křídla. Už chyběly k vylepšení karoserie jen nemrkací světla.
Nyní se podívejme, co má zásluhy na skvěle naladěném podvozku. Co takhle tlumiče A´pex spolu s pružinami Racing Beat? To se jeví jako správná volba. Takto nastavený podvozek spolupracuje s 18ti palcovými ráfky VeilSide Andrew Racing F obalených v pneumatikách Toyo T1. Rozměr těchto pneumatik činí 235/40 ZR18 pro nápravu přední a 255/40 ZR18 pro tu zadní.
Co by to byl Keith za tunera, kdyby nezvelebil trošinku také interiér. Sám si pomyslel a přiblížil tak interiér ke kokpitu. Hnedka namontoval řadící páku s krátkým chodem Veilside a sportovní volant také od Veilside. K tomu přihodil pár budíků, sportovní sedačky Recaro a pásy Sparco.
I přestože se Keithovi stále ještě nepodařilo s vozem dostat na závodní dráhu, sám říká, že jeho RX-7 je sakra rychlá. Sice ne jako 10 second car, ale i tak tu čtvrt míli zvládne za úctyhodný čas.